La dama del ascensor
“Al principio no se vislumbra el desenlace definitivo” HERÓDOTO
“ Va haver de lluitar contra la sed, la gana, la solitud, la autocompassió, la por. No li quedava res. Va seure en un banc del Parc del Castell de Gelida i contemplà la posta de sol . Va veure la terra tornar-se blava i molt freda. Desprès només obscuritat. FI"
Bravo, és un final magnífic. Has fet un brillant microretrat del cada vegada més
claustrofòbic, egocèntric i desorientat
present, MARIMON,
¿M’explico? . Es pensa que pot
dir el que li sembli. Visc en la divertida despreocupació del qui sap que
no té res a perdre perquè ja ho ha perdut tot. De totes formes hauràs
d’introduir algun canvi. Falten escenes de sexe explícit. ¿M’entens oi?. En cadascun del gestos del editor RAMON MELITÓN MANZANO s’endevinava una ràbia
concentrada, MELITÓN tenia un nas xato en forma de cigró natural. Uns ulls desconfiats. La boqueta d’un rap. El
volia matar. L’odiava.
Vostè m’entén el que vull dir?. No escoltava ,
volia marxar aviat a casa i tornar a sentir el plaer etern del SOL DE PIANO del
genial francès ( ) DEBUSSY . Li va agafar un estrany singlot nerviós. Va deixar parlant al MELITÓN per l’altra línia,
sortint d’estampida a buscar l’ascensor de baixada al vestíbul d’aquell edifici modernista d’oficines del Passeig de
Gràcia, edifici catalogat únic al món ,
mostra de la bellesa extrema del MODERNISME ,
de l’alegre Europa del primers del Segle XX .
Al sortir de la editorial, s’esperava tot sol al vestíbul per baixar en l’ascensor, tenia ganes de tornar al carrer i fumar
i seure en una terrassa i prendre el sol amb un cervesa gelada sobre
una taula plena de papers. A punt de tancar-se
les portes per baixar , en un plis plas es va introduir una ma femenina que
aconseguí reobrir-les. No passa res, tranquil·la , entri , entri que
veuràs el piset, vaig a la planta baixa, tu també no? . No volia cap broma. No
era bromista. Es va fixar en l’ anell d’or
que lluïa la intrusa, amb una serp de plata incrustada al seu dit petit. La dona no parlava , li
donava la superba esquena de nedadora olímpica i teclejava compulsivament el seu iPHONE d’última
generació. En un segon va sentir una
passió que feia anys no recordava. La passió per viure i la
culpable va ser aquella dona que evitava la seva mirada movent lleument la seva cintura estreta. Vestia una brusa de
seda negre sota una jaqueta blava feta a mida i va amb una faldilla gris
marengo minúscula amb mitges elàstiques també
grises que revelen el contorn del seu
cos amb tota la subtilesa que poden fer-ho aquestes faldilles. Com que porta la
brusa de seda descordada fins el tercer botó, se n’adona que no porta
sostenidor i li veu uns pits joves, ben fets, amb uns mugrons erectes. Notava la
seva camisa blanca xopa de suor. Escolta, puc preguntar-te una cosa... Et vols
casar amb mi aquest dissabte? Quan a punt de sortir al carrer es va
decidir a afrontar-la només va trobar-se amb una mirada gèlida, desafiant , perversa,
que el va descol·locar. Aquesta darrera imatge li venia a la ment com
un càstig....
Confinat al seu pis
anava descobrint que interessant
era l’observació dels rectangles del terra de casa i com es podien arribar a
donar una major brillantor. Fregava el
terra escoltant una i altre vegada el
bellíssim tema de Serge Regiani “Je ne suis jamais seul avec ma solitude”. No suportava sentir el RESISTIRÉ. Ets un
esnob, classista. El porter li comprà
els millors productes de neteja. No li havia demanant el rebut de la botiga. No
es fiava d’aquell ximple.
Es
va gastar una petita fortuna en productes de neteja. Fregava el seu pis amb uns moviments impertinents
però cada vegada més gràcils .Recorria el llarg passadís , perfectament estirat
i amb el punys tancats sobre el pal de la fregona. Igual que un pal de golf que
tant odiava. Has fallat. Ha estat ella
la que va començar a injuriar-me entrant
a l’ascensor quan no tocava, sense ni donar-me les gràcies, només l’esquena per
resposta. La nit passada havia començat a rellegir “VIAJES CON HERÓDOTO” del gran mestre polonès
Ricard Kapuscinski (Anagrama 2006). HERÓDOTO (450 ac), un gran savi de
l’antiga Grècia, està considerat el primer historiador de la
humanitat i deixà escrita la seva magna obra LOS NUEVE LIBROS DE LA HISTORIA ,
amb traducció del grec antic de
Bartolomé Pou (Edaf 2000).
HERÓDOTO al llarg dels seus viatges per tot el món antic conegut (Persia,
Egipte, Babilonia, les Termópilas, Etiopia,
Salamina i les illes del Mediterrani), reunia la màxima informació sobre un
país, les seves gents i costums, i comprovava
la veracitat de les dades ja reunides, no en tenia prou amb el que sentia que
algú li havia dit, sino que intentava comprovar-ho tot, contrastant les
versions per formar-se en definitiva una opinió pròpia. Una autèntica lliçó
pels bastards populistes, reis de la demagògia i creadors de les FAKE NEWS. HERÓDOTO deixà escrits tres principis bàsics o lleis de
la història : per ordenar els fets històrics que relata, el primer és veure qui ha començat. Quin
poble o nació va ser el primer en
injuriar a l’altre? La llei de que la venjança mou el món se li presenta com
una realitat que cal assumir. La segona
llei, afecta no solament a la mateixa història sino a la vida de l’home: la
felicitat humana mai és duradora. Per últim, la tercera llei d’HERÓDOTO és
l’afirmació de que és impossible i alhora absurd lluitar contra el destí dels
pobles i de les persones , no poden evitar-lo ni els mateixos Deus.
Al taxi de tornada a casa sonava “Pena, pena, penita pena, que recorre mi corasón” de la gran LOLA FLORES, la faraona li deien i ho era, pujava pel C. Balmes davant del CT BARCINO .
Abans
de començar a endreçar novament la seva biblioteca seguint l’abecedari pels
cognoms dels autors, recordà que dins l’ascensor es creia ser el gat que
contempla un peixet dins la peixera, l’única diferència era que qui tenia les
ungles afilades era el peixet. Mai més
va veure la misteriosa dama del ascensor.
Passaven els dies, les setmanes, els mesos, els anys de confinament, i
mentre cada dia fregava el passadís amunt i avall es consolava pensant que la
felicitat és una actitud mental més que
un estat físic, i que com deia molt bé el seu heroi , el gran HERÓDOTO, la felicitat humana mai és
duradora mentre que la bellesa de la
pedra rectangular que cada dia polia i polia era infinita. FI
Comentarios
Publicar un comentario