UN DIA DE NOVEMBRE DE 2012 I GEORGE SIMENON
UN DIA DE NOVEMBRE de 2012 i George Simenon
1ª
Hora : GELIDA al Penedès Alt
Es va llevar a les 5, matinava sempre, feia
dies que no es trobava gaire bé. A càmera lenta va obrir el calaix de la vella tauleta de nit on guardava el tabac, el cendrer i en general tot el que
portava dins les seves butxaques, depenent de l’estació de l’any. Va extraure el
calaix de la taula, posant-lo pla sobre el llit matrimonial ; tot per olorar millor i a fons, el tabac ranci i
aquella humitat pura i dura, única de Gelida. Li agradava aquesta experiència mecànica, que
sovint repetia. Encara mig dormit, sentia la música inexistent dels dos grans
pins que es gronxaven aparentment al seu ritme.
Una il.lusió que omplia d’horror el jardí de la seva casa familiar, que
el seu bisavi Benito havia fet construir al notable, i de tracte senzill, arquitecte modernista i noucentista Sr. Josep
Ros i Ros (1885-1951), amb el magnífic cap d’obra i artesà Luís XANDRI, als voltants l’ any
1919, al número 2 de l’Avinguda Colomer de Gelida, que en aquells primers anys
20 del S. XX es començava a urbanitzar.
Molts anys després, la seva àvia li havia
explicat que el Sr. Ros moltes vegades venia i anava a peu de Martorell a
Gelida: 8 km d’anar i 8 km per tornar, i
que molts cops es quedava a dinar a casa. Parlaven molt de política, i les
dones llavors no em parlàvem mai de política, era cosa dels homes, deia amb certa ironia la seva adorada àvia Irene. Home
sec, senzill però amb molta cultura a l’esquena, mai mira a les dones, i sempre educadíssim, sempre.
Els 2 pins: l’horror d’una realitat
intolerable. Va dutxar-se amb aigua molt calenta, quasi bullent. Va estar-se
molts minuts quiet sota l’aigua. Sortí
d’entre els amics vapors per tornar al llit tapat amb la camisa del dia
anterior, i es va mig dormir pensant que
havia de seguir una línia de conducta estable, costi el que costi, no
abandonar-se. Hauria d’ordenar totes les seves històries.
A les 7 es començà a vestir-se i a organitzar la nova jornada. Tenia un missatge al mòbil del client amb qui s’havia de trobar al jutjat. Li explicava que un tal Jordi M. li havia enviat un anònim, i que avui no podia sortir de casa per por. Li explicà que guardava aquell paper amb l’anònim. Ja no calia la seva assistència. Li havien canviat els plans del matí. Va buidar totes les butxaques dels seus pantalons, de l’americana i de l’abric. S’havia per oblidat per complet del client i del anònim, fet que lamentaria bastant per sempre. Tots els objectes eren sobre el llit al costat del petit calaix de fusta: Claus, monedes, targetes, DNI, el carnet col.legial, tabac, mistos, bitllets, rebuts, momedes, una goma de borrar, notes, fulles seques, clips, alguna fotofrafía molt especial, esqueles, i molta pols. Ho tenia absolutament tot, tot a mà, exposat damunt el llençol blanc. Era un exercici de parsimònia diari. Si calia tornava a repetir l’operació. Després va obrir la seva cartera de mà on guardava tots els documents del dia a dia. Els repassava compulsivament un per un i estripava els que ja no li servien i n’incorporava altres de nous assumptes o gestions o treballs a realitzar.
10 del
matí
El sol s’anava filtrant pels cristalls bruts
i es convertia en pols de llum groga. Obrí el finestral i va veure com un
grapat d’ocells travessaven el cel en posició obscena, provocant una
ombra circular, que se li tirava sobre. Una mala sensació.
Tenia una insubstancial visita programada, a
les 12, però li va venir un rampell i
trucà al client per ajornar-la excusant-se amb la mort inesperada d’un familiar
de la seva dona. Aquesta mentida sempre li havia donat resultat en situacions més
o menys extremes com aquella, i a més , sempre, o quasi sempre, li acompanyaven en el seu sentiment, el que
l’animava i li servia de consol. “Mientes
como respiras”, li retreia la seva esposa dia si dia també al final del seu
matrimoni. Llàstima que també no s’ho apliqués a ella mateixa, pensava mesos
després, amb la seguretat de qui recupera la confiança en sí mateix.
En el fons, com ell mateix reconeixia, era
un mandrós abandonat, com aquell
personatge de SIMENON. Li agradava
marcar treves al temps, i si calia les travava. En aquell moment el seduïa marxar a
Palamós, l’endemà tenia una vista fàcil al Jutjat de
Però tot això no seria mai possible, tenia
una tarda a Barcelona amb compromisos ineludibles, i volia marxar ja de Gelida
per activar-se. Lliure de compromisos
matinals baixà al poble a esmorzar a “
15
hores Barcelona
A les 3 de la tarda va prendre el cotxe i
marxà estranyament relaxat deixant l’agror d’aquell poble. Deixaria el cotxe a garatge de casa
seva i aniria a nedar a
18
hores
Net i perfumat i amb una confiança absoluta,
va agafar el ferrocarril de l’Avinguda Tibidabo, no era la primera conferència
que donava i portava un guió preparat i memoritzat per la seva exposició. Ja dins la sala d’actes
del ICAB , va començar la seva actuació com actor protagonista, repartint
salutacions als assistents. Exposant breus conceptes o suggeriments o desitjos
o plantejaments a les persones que més li interessaven, mostrant un alt grau de
cordialitat i gràcia i una exquisida educació amb tothom.
Un conegut adulador li preguntà quins llibres
portava dins la borsa de paper de
Però ell pensava i pensavaen aquella frase que algú li digué: les veritats massa repetides poden acabar en dubtes, però si són mentires constants s'acaben creient , tot instants abans de seure a la seva taular principal per començar la seva ponència sobre el dopatge a l’esport. La sala és plena. El dopatge és un tema morbós que atrau a gent inesperada i inesperable. Pensava en la gran sort que havia tingut al descobrir fa poques setmanes, la Llibreria CANUDA al costat de l’Ateneu Barcelonès. En aquell antic establiment amb forma de passadís, tenien una pila de gastades però ben conservades novel.les del GEORGE SIMENON. Totes en castellà, editades pel gran senyor que fou D. Luís de Caralt, editor del C. Ganduxer 77 de Barcelona. Ho tenia gravat en la seva memòria per sempre més. Les seves portades són petites obres d’art, amb un marcat estil POP que combina lletres vermelles i blanques sota el fons negre. I algunes porten alguna fotografia peculiar. Molt ben traduïdes del francès.
19
hores
La seva exposició va durar uns 30 minuts i en
finalitzar va rebre calorosos
aplaudiments. Va contestar amb habilitat i de forma sintètica, alguna de les preguntes que el públic li va fer. Era un mestre del eufemismes, encara
que, com molt bé diuen, les mitges veritats són les pitjors mentides. Després de agrair a
tothom la seva presència es va acomiadar i sortir ràpidament , amb el seu ego
inflat de satisfacció, per anar a sopar
amb el seu amic MARIMON, que per sorpresa l’havia trucat per convidar-lo. Feia
tres anys que no es veien.
20,30
hores
MARIMON l’esperava segut a la taula de sempre
del RESTAURANT VERONA al C. Teodora
Lamadrid. El va trobar igual de cara. Potser fins i tot millor de com estava
feia uns anys. Van donar-se la mà amb una certa fredor. El MARIMON sense que cap
dels dos hagués pronunciat cap paraula li entregà una novel.la de la que
n’havia sentit parlar perquè el seu autor Félix ROMEO havia mort jove, i ho
havia llegit a la premsa. “DISCOTHEQUE”. Sense esperar resposta , i amb la
segona cervesa a la mà, li va llegir aquesta paràgraf que també portava anotat
manuscrit al seu quadren:
“Mi padre me tenia en brazos y mi padre se
sacó la polla y empezó a mear, mi padre metió la mano en el chorro de orina y
luego llevó la mano a mi cabeza y dijo yo te bautizo en el nombre del Padre,
del Hijo y del Espíritu Santo e hizo una cruz sobremi cabeza y otra sobre mi
cuerpo , y mi madre se arrodiQlló y lloraba”.
Li va somriure amb un gest de complicitat
absoluta. MARIMON es trobava molt excitat. També vull que escoltis molt bé el
que diu GEORGE ORWELL i diguem què en
penses, li tremolava la ma que prenia el seu diari i lleguí:
“Els nacionalistes presenten un estat mental
inflexible i poc racional, viuen confortablement auto enganyats, per les
proclames dels seus líders messiànics. sempre competitius, són hipòcrites, i en
la seva essència racistes. Els bons són ells i la resta són dolents o
sospitosos”.
Va assentir de nou. “¿Recordes el concepte
romàntic del poble el “woklgeist” que els pensadors nazis van saber utilitzar
tant bé?”. Encara no havia pronunciat cap paraula. Era el perfecte monòleg. Novament
va assentir.
20,30
a 23,30 hores i punt i final
Quan ja estaven sopant, va sonar el seu mòbil i contrariat va dir-li
al seu amic que havia de marxar ja, per un assumpte de la màxima importància.
El MARIMON es va quedar amb les patates fregides a la boca mentre s’ acomiadaven. Va sortir volant del
restaurant en direcció desconeguda. Estava totalment trastornat. No havia
d’haver acceptat aquella invitació. Al carrer no sabia que fer. Caminaria tota la nit per la ciutat com feia
Dickens a Londres. Trucaria a
Estava perdent novament la seva línia de
conducta. S’assegué en un banc del C. Balmes, davant el Barcino, per fumar i
mirar de concentrar-se. Esperava alguna senyal. Volia que l’atzar decidís el seu
destí en aquella màgica nit. Als seus justos 50 anys, ja s’intentava auto
convèncer que ja s’havien complert totes les seves esperances i il.lusions. Ja
no era responsable de res. Pujant pel C. Bertran va entrar impulsivament al
HOTEL BETRAN que sempre li havia cridat l’atenció per demanar una habitació i
dutxar-se i asserenar-se. ¿Era la senyal que buscava?. El temps aviat li
respondria. Va trobar un porter ala recepció, li passà pel cap la imatge del
Dick BOGARDE “PORTERO DE NOCHE”, aquell home se li assemblava increïblement .
Era una coincidència extraordinària. Va pactar el preu de la habitació. Amb una
fredor tallant, el porter de nit li va
oferir companyia si la necessitava, potser intuïa que era el que necessitava.
S’ho pensaria i el trucaria. “Estic tota
la nit a la seva disposició Senyor” , li digué abans de tancar la porta
quan el va acompanyar a la seva habitació.
Recordi despertar-me a les 6, demani un taxi, vaig a Girona, a la Bisbal. Sobretot. Veuré al
meu client el vell Lluís Masuet. Té 101 anys, pensava mentre el Bogarde es
quedà mirant-lo amb cara de pòquer abans de tancar la porta i dir-li novament :
Bona nit senyor, ara són les 23,45, el que demani serà satisfet..
Fi
Comentarios
Publicar un comentario